Ruku na srdce, umíte se na okamžik zastavit nebo na chvilku zpomalit ? Jen tak si sednout a přemýšlet nad jednou věcí, dívat se z okna a nebo pozorovat svůj dech? Já se to pomaličku učím.... A právě proto bych se s vámi společně vydala na cestu k odpočinku / zastavení / meditaci.joga

Já beru jako meditaci jakoukoli činnost, na kterou se soustředíme a dokážeme si tím vyčistit hlavu. Může to být malování, chůze, běh, jóga… I mniši v klášteře meditovali chozením okolo zdí, tak proč by to pro nás nemohla být procházka s pozorováním přírody okolo?
Nejdůležitější je si vybrat to něco, co bude vyhovovat právě nám.
Pokud chceme postoupit kousek dále a zvládneme jen tak v klidu sedět, můžeme začít pozorováním.

Na co se můžete soustředit:
- kde sedíte, jak sedíte, jakou částí těla se dotýkáte podložky, co slyšíte…

- jak se zrovna cítíte, jestli je někde nějaké napětí..
- o čem přemýšlíte
- na co se dnes těšíte
- DECH.

Dýcháte nosem,ústy, pravou nebo levou nosní dírkou? Je dech pomalý nebo dlouhý? Povrchový nebo hluboký? Do hrudníku, do zad, břicha nebo bočních žeber ? Je nádech a výdech stejně dlouhý? Kolik dob v něm stihnete napočítat? Mění se ?


Skvělá je i vizualizace.
Představte si nějaká místo, které ve vás vyvolá pocit klidu. 

Z mé zkušenosti vím, že pro mnoho lidí je jen tak sedět velice náročné. Po fyzické i psychické stránce.
Pokud se vám sedí špatně jen tak na zemi, dejte si pod sebe polštářek nebo jógablok tak, aby záda mohla být v prodloužení a kyčle výše než kolena. Je to kvůli správnému proudění energie a tolik důležitému dechu. Doporučuji se před začátkem trochu protáhnout, aby tělo za chvilku nezačalo bolet.

Krátký návod na protažení nalezne tady :

Na co si v sedu dávat pozor?
- prodloužená záda
- hrudník nad pánví
- přirozeně povolená a otevřená ramena
- povolení napětí v obličeji, uvolnit zatnutí zubů
- zavření očí

Tělo je připravené, ale co naše hlava? Většinou začnou myšlenky utíkat tisíci směry. To je pochopitelné a je třeba na tom s trpělivostí pracovat. Pomůže, když si v duchu s nádechem budete říkat nádech a s výdech říkat výdech. Dále můžete dechy počítat. K tomu jdou krásně využít prsty na rukou, kdy s každým dechovým cyklem natáhneme jeden prst. Na začátku máme všechny lehce pokrčené a než dojdeme na konec, deset dechových cyklů nám tělo i mysl pěkně zaměstná .

Skvělý doplněk jsou mudry. V rámci sedu můžete různě spojovat prsty a dané mudry prodýchávat. Základní mudry najdete tady https://www.prokondici.cz/sila-muder-jednoduche-joginske-pozice-prstu-ovlivnuji-naladu-i-zdravi/

Ideální doba k tomuto cvičení je brzo ráno nebo pozdě večer, kdy máte dostatek času k zastavení. Důležité je si vybrat klidné místo, kde vás nikdo nebude rušit. Často pomáhá zapálení svíčky a pozorování ohně. Můžete si pustit klidnou hudbu nebo stříknout do vzduchu oblíbenou vůni.

Tento návod můžete brát jako takový začátek k relaxaci, odpočinku, meditaci a hlavně k tomu, že si na sebe uděláte čas a dopřejete si ten luxus nedělat nic. Užít si přítomného okamžiku, což je daleko náročnější než naplánovat okamžik budoucí.