V dnešním článku bych vám ráda napsala něco o józe. Připadá mi, že spousta lidí jógu bere jako něco , co ted právě letí
a tím pádem se do ní vrhne hned po hlavě a nebo jí naopak už předem zavrhne. A to je škoda!

Nejprve, jak jsem se k józe dostala já.
Ve fitkách se pohybuji snad už od první třídy a tak byla jóga vždy kolem mě. Přiznám se, že to byla až ta poslední lekce na kterou
bych šla. Několikrát jsem odešla z hodiny nebo počítala minuty do konce, abych už byla co nejrychleji pryč. Připadalo mi, že se
tam nic neděje a ještě to hrozně bolí, tak co to je za sport.
Později jsem cvičila více silové i kardio lekce a najednou mi protahování začalo pomáhat a dokonce i bavit.

Mám ráda výzvy a celá jóga byla i je stále velká výzva .

Čím dál tím více jsem chodila na lekce a pak to najednou bylo pravidelně 1x týdně.
Asi po půl roce pravidelného cvičení jsem začala zaskakovat tu lekci, na kterou jsem každý týden chodila  a nakonec ji začala
lektorovat úplně. To mě nasměrovalo k workshopům a vůbec k tomu, že jsem jógu začala brát vážněji.
Tedˇ mám druhým rokem dvě až tři lekce jógy týdně a nedám na ně dopustit. Stále se ji teprve učím a každý den objevuji něco nového.

Chci tím říci, že je to opravdu dlouhá cesta, ale stojí to za to. Vždycky, když na lekcích povídám, že pozice střechy by
měla být příjemná a relaxační, tak se všichni smějí. Ona je, ale až po určité době. Což platí i u ostatních pozic.
Jakmile si je prodýcháte a osvojíte, tak najednou zjistíte, jak je vám v nich hezky.

Proto bych všem ráda poradila, atˇ jógu čas od času zkusí a třeba nechají být. Ona k vám přijde sama.

Určitě doporučuji různé lektory, jógová centra i styly jógy. 
Za Brno určitě http://www.happyoga.cz/ a nebo mi napište a zacvičte si se mnou :)

Já mám nejoblíbenější tři hlavní druhy jógy.

Power jóga je moje číslo jedna. Stále se řadím spíše mezi fitness lektory a připadá mi, že zrovna Power jóga
je nejpodobnější ostatním lekcím. Je to dynamická jóga, kde se mění různé pozice většinou v rytmu dechu. Nezůstává se
v protahovacích pozicích, ale v silových. Střídají se různé opory, balanční ásány a trochu těžší věci. Každá lekce je jiná
a určitě se u ní i zapotíte, ale také příjemně protáhnete.

Ashtanga jóga je velká výzva. Cvičím jí teprve pár měsíců a jsem z ní nadšená. Vůbec mi to nejde, ale právě to
je super motivace. Ashtanga je něco úplně jiného. Je to určený sled pozic, které nejsou úplně tak jednoduché. V každé
ásáně by se mělo 5x intenzivně prodýchat celé tělo a až po zvládnutí předchozí pozice pokračovat dále. Jenom ta první
série má až přes 70 pozic ( a těch sérií je také hodně). Doporučené praktikování je 6x týdně. Je to tak perfektně vymyšlené!
Stále nejsem schopná dokončit ani tu první sérii, ale posunuje mě to pořád dále a já jsem za to moc ráda. 

Hatha jóga je jóga relaxační, pomalá, kde se často prokládá meditace a různé dechové techniky. Je to takový balzám 
na duši. V ásánách se zůstává dlouho, protože nejsou moc fyzicky náročné, ale spíše protahovací. Když máte těžký den a potřebujete
vypnout - nic lepšího mě nenapadá. 

Stylů jógy je opravdu mnoho, dejte tomu pár šancí a vyberte si tu svoji, která vám bude pomáhat.

Ráda lektoruji ještě Detox jógu, kde zařazuji více prvků na protažení a nastartování trávicího systému.
Cvičíme ji většinou na fitness víkendech nebo kurzech, kde se dá cvičit před snídaní, protože správně nakopne metabolismus.
Jsou tam různé záklonové a předklonové pozice, kde pracujeme se středem těla. Další důležitou složkou
jsou ásány hlavou dolů - a stačí i obyčejná svíčka. Najednou se vám orgány prokrví úplně jinak a začnete cítit
úžasné uvolnění.

Antistresová jóga je podobná Hatha józe - jedná se o vědomé uvolnění v pozicích a meditaci.
Co je to meditace není zas tak těžké vysvětlit, ale mnohem těžší to je zkusit. Nemusíte u toho sedět v lotosovém sedu a mít
na sobě batikované tričko. Důležité je vypnout hlavu a soustředit se jen na sebe. Můžete si jít zaběhat a u toho 
pročistit hlavu, můžete si jen tak kreslit na papír a už to bude meditace.
V józe stačí jen sedět a dýchat. Než si uvědomíte jak sedíte, jak dýcháte, co máte uvolněné a co stažené, tak zjstíte, že
už tu takto odpočíváte 15 minut - a to je ono.

Nejlepší je, že si můžete vybrat právě tu svoji cestu.

Někdo hledá v józe čistě protažení a kompenzaci k ostatním sportům.
Někdo si chce máknout i bez skákání a zpevní se v power józe.
Někdo má rád balanční, akrobatické prvky i zábavu, kterou najde v akro józe.
Někdo si chce odpočinout a krásně zrelaxuje v uvolnění při svíčkách.
Někdo hledá duchovní cestu a kde jinde se chcete soustředit jen na sebe, když
né v balančních pozicích - to jinak spadnete.

A tohle všechno jde zvládnout na jedné lekci, kde cvičí spousta lidí společně,
ale každý s jiným cílem. Není to úžasné?

Takže - začněte.

 

A nejlepší na tom je to, že se dá cvičit opravdu všude.


Kanada 2017

Poslední rada na závěr - dýchejte. Nejprve dýchejte a pak až začínejte pomalu cvičit.
Pokud vás bude cokoli nutit k zadržení dechu, uberte.  A vůbec - odpočívejte. To je také součást cvičení :)